ماساژ تریگرپوینت

ماساژ تریگرپوینت

درد مزمنی که به علت نقاط ماشه ای یا تریگرپوینت ها ایجاد شده است یکی از دلایل مختلفی است که احتمال دارد بیماران برای ماساژ درمانی به فیزیوتراپیست مراجعه کنند.

ماساژ تریگر پوینت

با این وجود، هرچه متخصصان سلامت، برای ماساژ درمانی ارزش بیشتری قائل شوند، می­توان در کمک به افرادی که درد را به عنوان یک علامت اصلی تجربه می­کنند، نقشی ایفا کرد.

احتمالا تعداد بیمارانی که برای تسکین درد به یک فیزیوتراپیست مراجعه می­کنند،بیشتر خواهد شد. دانستن راه هایی که می توان به آن­ها کمک کرد، مهم است.

نقاط ماشه ­ای(تریگرپوینت) را می­توان در شرایط مشترکی شامل درد مزمن، از جمله سیاتیک، فاسیئیت پلانتار، درد کمر، انگشت ماشه ­ای و شانه یخ­زده دخیل دانست.

در این مقاله یاد می گیرید که چه چیزی باعث نقاط ماشه ای می­شود و مزایای استفاده از ماساژ درمانی برای بیمارانی که به علت درد به فیزیوتراپیست مراجعه می­کنند چیست؟

نقاط ماشه­ ای چیست؟(تریگرپوینت)

نقاط ماشه­ ای مشخص هستند برای مثال در صورت فشرده­ سازی مرکزی در بافتی که محل حساسی است، اگربه اندازه­ ی زیادی فشار وارد شود، درد و حساسیت را از خود نشان می­دهد.

به عبارتی یک نقطه ماشه ­ای با داشتن درد موضعی و غده در بافت عضلانی احتمال دارد موجب درد در بیشتر بخش های دیگر بدن شود.

بیمارانی که آرتروز آرنج دارند طوری که مشکل در دو سر ماهیچه است و نمی­توان بازو را صاف کرد، فشار در داخل مفصل آرنج قرار می­گیرد و باعث درد و التهاب می­شود.

نقاط ماشه ­ای(تریگرپوینت) معمولا توسط سه نوع اضافه وزن از جمله حاد، پایدار و تکراری دچار معلولیت می­شود.

این سه نوع اضافه وزن ماهیچه ها می­تواند در محیط ­های مختلفی مانند محیط­ های ورزشی و یا ناشی از آسیب اساسی باشد.

نقطه ماشه ­ای اینگونه شکل می­گیرد: زیاد شدن وزن عضله باعث آزاد شدن استیل­کولین غیرطبیعی می شود.

این آزادسازی باعث حرکت کلسیم به سمت سارکومرها (واحدهای انقباضی سلول) در محل آسیب دیده می­شود که خود باعث انقباض این سارکومرها می شود.

بعضی معتقد هستند که انقباض سارکومرها باعث افزایش فشار در بافت عضلانی می­شود.

این فشارگره­ های انقباضی در سارموکرهای مختصری ایجاد می­شود و این گره­ ها در داخل خود نقطه ماشه ­ای ایجاد می­کنند.

سارکومرهای دراز به همراه گره­ های منقبض که به عنوان مجموعه نقاط ماشه ­ای می­باشند باند محکمی در چند بافت همجوار و نزدیک به هم تشکیل می­دهد.

برای بیمارانی که با آناتومی و فیزیولوژی آشنا نیستند، باید به دنبال پیدا کردن روشی برای صحبت کردن با آن­ها درمورد مسائل ذکرشده بود.

می توان از یک قیاس طناب گره­ های گره خورده در آن استفاده کرد. بیمار بهتر می­تواند درک کند که گره ها وقتی  سفت­تر می­شوند که دوسر طناب کشیده شود.

به عنوان مثال نقطه گرفتگی شانه و آرنج را در نظر بگیرید.

دو سر عضله ناشی از ایجاد زگیل سوپراگلنویید و فرآیند کوراکوئید در شانه ایجاد شده و در داخل شعاعی از غده و آپونوروز ( عملکرد اصلی آن‌ها اتصال دادن ماهیچه‌ها با اندام‌هایی از بدن است که این ماهیچه‌ها با آن‌ها کار می‌کنند) ایجاد می­شود.

هنگامی که انقباض ماهیچه­ ها به صورت نرمال انجام می­شود بازوی راست خود را لمس کنید وتا سرشانه ادامه دهید.

در حالتی که ماهیچه در حالت انقباض است نمی­توان بازوی خمیده را بطور کامل صاف کرد.  

 

ماساژ تریگر پوینت

 

 

ماساژ درمانی نقاط ماشه ای چگونه می تواند کمک کند؟

شاید یکی از بزرگترین مزایای ماساژ درمانی این باشد که امری غیر تهاجمی است و به راحتی توسط بیمار تحمل می شود.

روش­ های ماساژ درمانی به احتمال زیاد تمام انتظارات لازم را برطرف نکند. به این معنی که احتمال دارد برخی از مراجعین در نقطه­ ای از بدن خود احساس درد کنند در حالی که درد اصلی در قسمتی دیگر از بدن باشد.

یک متخصص ماساژ درمانی باید رابطه بین هر یک از عضلاتی را که بر مفصل تأثیر می گذارند را بداند.

دانستن اینکه کدام عضله ابتدا باید درمان شود  تا ماهیچه­ های بعدی به طور مؤثری درمان شوند، فوق العاده مفید و مهم است.

اینکه ماساژ درمانی روی عضلات عصبی و نقاط تصادفی تاثیرمی­گذارد نیز حائز اهمیت است.

یک متخصص ماساژ درمانی می­تواند از نقاط ماشه ­ای برای دنبال کردن نقطه درد که توسط بیمار گفته می­شود به سمت عضله منشأ استفاده کند.

نقطه ماشه ­ای(تریگرپوینت) در آن عضله قرار دارد و برای آزادسازی اسپاسم­ها (گرفتگی) به طور مستقیم بر روی آنها فشار اعمال میشود.

به طور معمول، ماساژ درمانی از نوعی فشرده سازی (که بعضاً به آن فشار پنجه­ ای گفته می شود) برای تسکین نقاط ماشه ­ای استفاده می­کنند.

هدف از درمان نقاط ماشه ­ای این است که اسپاسم را آزاد کرده و سارکومرها را به طول اصلی خود برگردانیم.

فشار پنجه ­ای با اعمال فشار برای هر نقطه از 30 ثانیه تا 90 ثانیه کار می کند، تا زمانی که تغییر در بافت عضلانی ایجاد شود.

در نتیجه، بعضی معتقد هستند که در حین انجام این کار، برقراری ارتباط مستقیم با بیمار امری ضروری است، زیرا امکان دارد آن­ها درد خاصی را در هنگام فشار دستان احساس کنند.

فیزیوتراپیست باید بتوانید فشار را به درستی تنظیم کند.

برخلاف یک ماساژ آرامش بخش، درمان با فشار بر روی نقطه ماشه ای می تواند احتمال درد بیشتر را بخصوص هنگام فشار مستقیم بر روی نقطه ماشه ای ایجاد کند.

من همیشه به بیمارانم می گویم که اگر درد برایشان قابل تحمل نیست، می توانم فشار دستانم را تنظیم کنم.

بعضی مقیاس 7 از 10مورد را برای تسکین درد مشتری انجام می­دهند. آنها بر این باور اند که ماساژ درمانی با این کار خیلی شدید و باعث تحریک بافت می شود.

باید ماساژ با فشار مستقیم را حذف کرد و برخی ماساژ عمومی وکلی با دست کشیدن روی نقطه مورد نظر را انجام داد.

بنابراین در حین انجام ماساژ درمانی درمانگر باید با بیماران خود ارتباط برقرار کند. این امر در هنگام ماساژ موثرتر است.

هرآنچه که احتمال دارد در یک نقطه خوب باشد امکان دارد در نقطه­ ای دیگر غیر قابل تحمل باشد. باید بارها و بارها از بیماران پرسیده شود که آیا این فشار مناسب است؟

بیمارانی که به درد شدیدی مبتلا هستند، علت آن برایشان مهم نیست و فقط به دنبال تسکین درد هستند. گاهی اوقات نقاط ماشه ای(تریگرپوینت)می تواند تفاوت­هایی را ایجاد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

ماساژ میخوام
close slider

رزرو جلسه ماساژ

  • Please enter a number from 1 to 90.
  • Please enter a number from 9000000000 to 9999999999.