ایستادگی در مقابل اِم‌اِس با ماساژ

ایستادگی در مقابل اِم‌اِس با ماساژ

در حالی که مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مرموز و غیرقابل پیش بینی است که افراد متفاوت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دانشمندان و ارائه دهندگان خدمات درمانی در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری در شناخت نحوه تشخیص و درمان آن داشته‌اند. محققان اِم‌اِس در مورد فواید ماساژ درمانی در حفظ کیفیت زندگی و درمان علائمی مانند اسپاسم، درد و خستگی به تحقیقات بیشتر نیاز دارند.

پزشک Bianca Weinstock-Guttman، مدیر مرکز Multiple Sclerosis Jacobs طی تحقیقات در زمینه مغز و اعصاب ماساژ درمانی را به عنوان گزینه خوبی برای بیماران مبتلا به اِم‌اِس معرفی می‌کند.

او می‌گوید: “من اغلب به بیماران خود توصیه می‌کنم که از ماساژ بهره مند شوید. اِم‌اِس یک بیماری مزمن است. شما باید مدت طولانی ماساژ درمانی را ادامه دهید. ”

در یک مطالعه توسط دکتر وینستوک-گاتمن و همکارانش (منتشر شده در مجله طب جایگزین و مکمل پزشکی-مارس 2018)، پس از تشخیص بیماری اِم‌اِس برای این افراد، ماساژ درمانی اغلب به عنوان یکی از سه روش مراقبت تلفیقی استفاده می‌شود. برخی مطالعات اخیر مبتنی بر شواهدی هستند مبنی بر اینکه ماساژ درمانی می‌تواند به بسیاری از علائم بیماری اِم‌اِس کمک کند.

مردی 42 ساله، که در سال 1999 به بیماری اِم‌اِس مبتلا شد و در یک تحقیق در سال 2016 در مورد تأثیرات ماساژ درمانی بر خستگی، درد و اسپاسم ناشی از بیماری اِم‌اِس شرکت کرد. اثر این روش درمانی به شکلی بود که او در نتایج اظهار داشت، اگر می‌توانست هر روز از ماساژ درمانی بهره می‌برد.

ایستادگی در مقابل اِم‌اِس با ماساژ

بیماری اِم‌اِس چیست آیا درمان دارد؟

در اِم‌اِس، سلول‌های ایمنی بدن به غلاف میلین که از سلولهای عصبی سیستم عصبی مرکزی (CNS) محافظت می‌کند، حمله می‌کنند. صدمات ناشی از این حمله با تکانه‌های عصبی که از سیستم عصبی مرکزی به بقیه بدن می‌روند تداخل دارد.

ویژگی بارز بیماری اِم‌اِس غیرقابل پیش بینی بودن آن است. این امر به طور متفاوتی بر هر شخص تأثیر می‌گذارد و پیش بینی اینکه چه دوره‌ای بر زندگی فرد تاثیر می‌گذارد، دشوار است. این غیرقابل پیش بینی بودن بیماری می‌تواند به ویژه برای افرادی که با آنها زندگی می‌کنند، استرس‌زا باشد – آن‌ها نمی‌دانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند، حتی گاهی اوقات در فواصل روزانه.

کارولین کراون، 51 ساله، که در کالیفرنیا زندگی می‌کند، مدت کوتاهی پس از تشخیص بیماری خود در سال 2001 به ماساژ درمانی روی آورد. علائم وی مشکلاتی از جمله راه رفتن و بینایی، سوزن سوزن شدن و “شوک الکتریکی” بود که به گفته وی همیشه احساس می‌کرد تلفن در جیب او ارتعاش دارد. در نتیجه مشارکت در تحقیقات مربوط به درمان اِم‌اِس به این اعتقاد رسید که ماساژ واقعاً به درمان این مشکلات کمک می‌کند.

مطالعات دکتر وینستوک-گاتمن نشان داد که شایع‌ترین دلیل استفاده از راهکارهای مراقبت‌ سلامتی تلفیقی، تسکین علائم اِم‌اِس در مشکلات کمر و درد بدن است. این مطالعه همچنین نشان داد که مراجعه افرادی که به اِم‌اِس پیشرونده اولیه مبتلا شده‌اند، بیشتر است. برای این نوع از اِم‌اِس تنها یک درمان وجود دارد که سال گذشته توسط FDA تصویب شد. به اعتقاد این پزشک، به طور کلی، افراد مبتلا به PPMS تحت درمان قرار نمی‌گیرند و تنها پیرتر می‌شوند.

فرد دیگری هنگامی که به یک بیماری پیشرونده اِم‌اِس مبتلا شده بود، درمان‌های تلفیقی‌ را انجام داد که شامل تغییر در رژیم غذایی، یوگا و ماساژ بود. او در مراحل اولیه بیماری خود به ماساژ روی آورد. بیماران اِم‌اِس عموما حس می‌کنند بدن آنها از 100 جهت مختلف کشیده می‌شود. ماساژ این احساس را رفع می‌کند و دوباره همه چیز به آرامش قبل بر می‌گردد.ایستادگی در مقابل اِم‌اِس با ماساژ

علائم مهم در تشخیص بیماری اِم‌اِس

افراد مبتلا به اِم‌اِس بر این باورند ماساژ به آنها کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشند.

افراد مبتلا به بیماری اِم‌اِس با ماساژ بیشتر مشکلات خود را برطرف می‌کنند. اما اسپاسم مشکل‌ترین بخش آن است. البته ماساژ بیش از حد می‌تواند علائم را تشدید کند. نتایج بررسی مدیر تحقیقات مولتیپل اسکلروزیس در مرکز شبان در آتلانتا نشان می‌دهد مواردی وجود داشته است که افراد دچار افزایش اسپاسم [با ماساژ درمانی] شدند. همه متخصصان ماساژ درمانی سعی می‌کنند در مقابل مشتری خود پاسخگو باشند، اما شناختن اسپاسم و نحوه کار با آن بسیار مهم است.

باربارا پین، بنیانگذار ماساژ درمانی B.Payne.Free در شهر نیویورک، از زمان تشخیص بیماری چندین سال با بیمار همکاری کرده است. او با استفاده از تکنیک‌های خاصی، روی اسپاسم کار می‌کند. به اعتقاد او ضربات طولانی و تسکین دهنده به شما کمک می‌کند، اما در مورد اسپاسم نباید آن ضربات خیلی عمیق باشند. او همچنین از تنفس دیافراگمی استفاده می‌کند و علاوه بر تخلیه لنفاوی، کار با تاندون گلگی و حرکت غیرفعال، پاها را با بالش نیز بالا نگه می‌دارد.

درمان ام اس

در یک مطالعه مقدماتی در مورد تأثیرات ماساژ درمانی بر خستگی، درد و اسپاسم ناشی از اِم‌اِس، Backus متوجه شد که ماساژ بطور خاص به درمان خستگی کمک می‌کند. در این تحقیق که در سال 2016 در ژورنال بین المللی ماساژ درمانی و بدن منتشر شده است، محققان پیشرفت قابل توجهی در مقیاس اصلاح شده از خستگی (MFIS) گزارش دادند. در این تحقیقات آنها مطمئن نبودند که ماساژ چگونه می‌تواند بر خستگی تأثیر بگذارد. خوشبختانه نتایج حاکی از کاهش چشمگیر این عوارض بودند. کاهش خستگی و درد می‌تواند به افراد مبتلا به اِم‌اِس کمک کند تا فعال‌تر بمانند زیرا این دو علائم ناتوان کننده هستند. در واقع به طور معناداری بر فعالیت بدنی، مشارکت اجتماعی و کیفیت زندگی بیمار تأثیر می‌گذارد.

افراد مبتلا به اِم‌اِس اغلب نسبت به گرما حساس هستند و این، می‌تواند علائم را تشدید کند. توصیه درمانگران این است که از یک میز گرم یا حوله‌های گرم استفاده نشود. همچنین برخی بیماران دارای مشکلات مثانه هستند. به حدی که میان جلسات ماساژ به مشکل می‌خورند.

برخی بیماران از عصاهای ساعد استفاده می‌کند. متخصص ماساژ درمانی نیز باید از مسائل تحرک آگاه باشند. از آنجا که مسائل مربوط به تعادل در اکثر آنها شایع است، قرار گرفتن روی تخت ماساژ دشوار است. برای آنها سخت است که از شکم به پشت بچرخند. درمانگر به بیمار در چرخش روی میز کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری کند. او همچنین فهمید که مجبور است پس از جلسه بیمار کاملا حس می‌کند تحمل او افزایش یافته‌است.

در برخی افراد مبتلا به اِم‌اِس، اسپاسم تنها چیزی است که آنها را بی‌قرار می‌کند. ماساژ فعالیت خوبی برای کار کردن روی عضلات به اندازه کافی برای آرام کردن است، اما به طور کامل رفع نمی‌شود.

ایستادگی در مقابل اِم‌اِس با ماساژ

با فردی که اِم‌اِس دارد چگونه رفتار کنیم

در حالی که برقراری ارتباط خوب با همه افراد مهم است، برقراری ارتباط هنگام کار با بیمار اِم‌اِس ضروری است.

افراد در صورت ابتلا به بیماری اِم‌اِس احساس ناامنی می‌کنند، به خصوص اگر در راه رفتن مشکل داشته باشند. مسائل مربوط به تحرک، چالش‌های مثانه و روده و حتی مسائل شناختی ناشی از بیماری اِم‌اِس، همگی می‌توانند موجب خجالت فرد باشند. افراد بر اساس نوع و مدت زمان بیماری، در بخش‌های مختلف دارای مسائل مختلفی خواهند بود.

ارتباط با افراد مبتلا به اِم‌اِس مهم است. باید مطمئن شوید که آنها راحت هستند. این که آن‌ها می‌توانند با شما صحبت کنند و به شما بگویند که چه احساسی دارند. ماسور بهتر است دائماً به بیمار یادآوری کند که بگوید چه چیزی خوب است یا چه چیزی کافی نبوده است. قدرت او چقدر بوده و آیا او تمرینات خود را انجام داده است یا خیر. من همچنین بررسی شود که آیا در تاریخ پزشکی وی تغییراتی رخ داده است یا خیر. باید تصویر کاملی از زندگی روزمره آنها داشت.

حتی اگر این مکالمه پنج دقیقه‌ای باشد، باعث می‌شود مشتری با آنچه در روند درمان اتفاق می افتد احساس امنیت بیشتری کند. در پایان روز، بیمار باید با حال خوب و با اعتماد به نفس از درمانگر خود خداحافظی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

ماساژ میخوام
close slider

رزرو جلسه ماساژ

  • Please enter a number from 1 to 90.
  • Please enter a number from 9000000000 to 9999999999.