چرا باید همین امروز یوگا را شروع کنید؟+ فواید ورزش یوگا

چرا باید همین امروز یوگا را شروع کنید؟+ فواید ورزش یوگا

یوگا از واژه سانسکریت “yuji” به معنی اتحاد مشتق شده‌ ­است و امروزه می‌دانیم که ورزش یوگا تمرینی برای قرار دادن ذهن و بدن در کنار یکدیگر است. از فواید ورزش یوگا این است که شما با انجام منظم آن می‌توانید تنفس، افکار و قرارگیری بدنتان را طوری تنظیم کنید که استرس‌تان کاهش پیدا کرده و آرام تر از قبل شوید.

ورزش یوگا فواید بسیار زیادی برای ذهن و بدن دارد؛ هر چند که همه آن‌ها امروزه توسط علم ثابت نشده است.

در این مطلب می‌خواهیم به 10 تا از فواید ورزش یوگا اشاره کنیم که مطمئنیم با مطالعه آن ها، همین امروز تمرینات جذاب یوگا را دنبال خواهید کرد.

1. کاهش استرس و حس‌­های مخرب

یکی از محبوب ترین فواید ورزش یوگا، توان آن در ایجاد آرامش و تسکین اضطراب‌های روزانه فرد است. در حقیقت مطالعات ثابت کرده‌اند که یوگا باعث کاهش ترشح هورمون استرس (کورتیزول) شده و بنابراین در طولانی ­مدت به طور معنی ­داری می­تواند حس‌های مخرب مثل خشم، استرس، خستگی و افسردگی را کاهش ‌دهد.

پس ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای زندگی بهتر، روزانه حداقل 10 تا 15 دقیقه را به ورزش یوگا اختصاص دهید تا پس از مدتی اثرات شگفت انگیز آن را ببینید.

2. تصحیح عادات غذا خوردن

 تصحیح عادات غذا خوردن

غذا خوردن آگاهانه مفهومی است که افراد را بر تمرکز و آگاهی حین غذاخوردن تشویق می‌کند. زمانی که شما با توجه کامل غذا را بجوید و به صدای بدنتان گوش دهید، تناسب اندامتان را حفظ کرده و البته از غذایتان بیشترین لذت را می‌برید.

از فواید اثبات شده ورزش یوگا این است که به شما کمک می‌کند تا با آگاهانه غذا خوردن، از افزایش قند خون، افزایش وزن یا خطر اختلالات خوردن دور بمانید. 

3. افزایش انعطاف ­پذیری و قدرت بدن

انجام روزانه یوگا و مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا کشش و قدرت عضلاتتان را افزایش دهید. از دیگر فواید ورزش یوگا این است که عضلات بدن از جمله ساق پا، شکم و باسن را تقویت کرده و در عین­ حال انعطاف پذیری­‌تان را افزایش می­دهد.

افزایش انعطاف ­پذیری و قدرت بدن

به یاد داشته ­باشید که حرکات این ورزش را باید با تمرکز و به صورت صحیح انجام دهید تا اثرات مفید آن را در تناسب اندام خود ببینید.

4. یوگا و لاغری

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از دیگر فواید ورزش یوگا تناسب اندام و کمک به کاهش وزن است. البته برای کاهش وزن با یوگا لازم نیست که تمرینات سخت و طولانی آن را انجام دهید و تنها انجام منظم و روزانه یوگا با افزایش متابولیسم و خونرسانی در بدن شما می‌تواند منجر به کاهش چربی‌ها گردد. پس یوگا و لاغری با هم در ارتباط هستند!

همچنین همانطور که قبلا اشاره کردیم، ورزش یوگا با کاهش سطح هورمون کورتیزول که در پاسخ به استرس ترشح می‌شود، از پرخوری عصبی شما نیز جلوگیری می‌کند و از این طریق نیز یوگا به لاغری کمک خواهد کرد.

5. بهبود کیفیت خواب

کیفیت خواب پایین با چاقی، پرفشاری خون، افسردگی و بسیاری دیگر از اختلالات همراه است. طی مطالعات متعدد ثابت شده­ است که انجام روزانه ورزش یوگا به بهبود کیفیت خواب شما کمک می‌کند.

طی تحقیقی که در سال 2005 انجام شد، انجام ورزش یوگا در مقایسه با مصرف داروهای گیاهی القاکننده خواب بهتر عمل کرده و باعث می­‌شود تا افراد مسن سریع­تر به خواب رفته، عمیق­تر بخوابند و مدت بیشتری را در خواب باشند.

بهبود کیفیت خواب

6. کاهش التهاب در بدن

التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است؛ اما التهاب مزمن در طولانی ­مدت در ایجاد بیماری‌های پیش التهابی همانند بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، سرطان و … موثر است.

علاوه بر فواید متعدد ورزش یوگا که به آن‌ها اشاره کردیم، بعضی مطالعات پیشنهاد می‌کنند که یوگا می‌تواند التهاب در بدن را نیز کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال 2015 نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ورزش یوگا را انجام می‌دهند، در مقایسه با کسانی که این تمرینات را ندارد سطوح فاکتورهای التهابی در پلاسمایشان پایین­تر است.

7. افزایش تمرکز و قدرت تفکر

لازمه­‌ی انجام یوگا و مدیتیشن این است که شما تمرکز کنید و به درستی نفس بکشید. این فرآیند ذهنتان را آرام می‌کند و باعث می‌شود تا شما بتوانید بهتر فکر کنید.

با کاهش استرس ذهنی و فیزیکی، ما قادر خواهیم­بود تا اطلاعات پیرامون را بهتر دریافت­ کرده و تفکر سازمان­یافته­تری داشته باشیم. پس، با هر شرایطی که دارید، ورزش یوگا را به کارهای روزمره خود اضافه کنید و تا ذهن قوی­تر و پویاتری داشته باشید.

8. بهبود سلامت قلب

همانطور که می دانید، سلامت قلب یکی از فاکتورهای اساسی در سلامت هر فرد است. تحقیقات در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ورزش یوگا ممکن است از طریق کاهش سطح فاکتورهای التهابی، کاهش استرس و افزایش سلامت روحی به سلامت قلب کمک کند.

نتایج تحقیقی در گذشته نشان می‌داد که افراد بالای 40 سالی که بیش از 5 سال ورزش یوگا را به طور منظم انجام می‌دادند، فشارخون و نبض پایین تری نسبت به همسالان خود داشتند.

پرفشاری خون یکی از عوامل اصلی شروع کننده بیماری‌های قلبی عروقی نظیر سکته یا حمله قلبی است. کنترل فشارخون می‌تواند این فاکتورهای خطر را در شما کاهش دهد و سلامتی را برایتان به ارمغان بیاورد.

9. عمری طولانی تر

همانطور که اشاره کردیم، انجام روزانه یوگا باعث بهبود استقامت، تناسب اندام و تنظیم ضربان قلب و تنفس می‌شود. همچنین از فواید ورزش یوگا این است که استرس را کاهش داده و شادی را در زندگیتان بالا می‌برد؛ بنابراین، همه موارد می‌توانند چندین سال به عمر شما بیفزایند.

طی مطالعات متعدد ثابت شده ­است که تمرینات متوسط یوگا، با حفاظت از تلومرهای انتهای کروموزوم باعث کندشدن فرآیند پیری و طول عمر بالاتر می‌شود.

10. شادی و رضایت بیشتر در زندگی

اختصاص دادن تنها چند دقیقه از زمان روزانه‌­تان به ورزش یوگا، باعث می‌شود تا شما انسان قوی­تر و شادتری باشید. مطالعه‌ای که اخیرا انجام شد، نشان می‌دهد انجام منظم یوگا و مدیتیشن باعث افزایش سطح هورمون شادی (سروتونین) می‌شود.

مطالعه‌ای مشابه نشان داد که ورزش یوگا در طولانی مدت باعث افزایش فعالیت قسمت‌هایی از مغز می‌شود که اساسا با شادی و رضایت از زندگی مرتبط هستند.

یوگا ورزشی برای سلامت روح و جسم!

اگر بخواهیم پیام این مطلب را خلاصه بگوییم: روزانه تنها 15 دقیقه را به انجام ورزش یوگا اختصاص دهید تا روح، جسم و زندگیتان شادتر شود!

دیدگاهتان را بنویسید

ماساژ میخوام
close slider

رزرو جلسه ماساژ

  • Please enter a number from 1 to 90.
  • Please enter a number from 9000000000 to 9999999999.